Petitie “#Cleane Kleren”

philgil

Heb jij ook een sportoutfit in je kast hangen? De kans is groot dat die in erbarmelijke werkomstandigheden gemaakt is. In landen als China, Cambodja, Bangladesh en Indonesië kloppen kledingarbeiders lange dagen in fabrieken waar het allesbehalve veilig is. In ruil krijgen ze een hongerloontje waar ze amper mee kunnen rondkomen. Onaanvaardbaar, vinden wij. Dus voeren we samen met Wereldsolidariteit campagne voor #cleanekleren.

philgil2Het minimumloon van de kledingarbeidsters in Indonesië en Cambodja bedraagt amper 125 euro per maand. En dat is ook in Indonesië en Cambodja veel te weinig. Gemakkelijk de helft van het loon gaat naar de huur van niet veel meer dan een krot. Schokkend, voor een sector die alleen al in Europa 34 miljard euro waard is. Ongeveer 1% van de winkelprijs van een T-shirt gaat naar de stikster die het in elkaar gezet heeft. Van een verdubbeling van haar loon zal je, als consument, nauwelijks iets merken. Werkdagen van 15 uur per dag zijn geen uitzondering. Wanneer levertermijnen krap zijn – en dat is nu zeker het geval – gaat zelfs de enige wekelijkse rustdag eraan. Lees hier getuigenissen van kledingarbeiders.

Betekent dat dat je geen sporttruitje meer mag kopen dat gemaakt is in Cambodja, Indonesië, Bangladesh of China? Nee, helemaal niet. Daarvoor is de kledingindustrie te belangrijk voor de producerende landen. De sector biedt meer dan 47 miljoen mensen werk. Maar het wordt wel hoogdringend tijd dat de kledingarbeidsters een leefbaar loon verdienen en dat hun arbeidsomstandigheden verbeteren.

Daarom lanceert Wereldsolidariteit de campagne #cleanekleren. “Clean” is een typische sportterm, geassocieerd met het spel “eerlijk spelen” en dat is ook wat we verwachten van de sportmerken. Met de campagne #cleanekleren richten we ons in de eerste plaats naar enkele Belgische sportmerken: Jartazi, Bioracer, Patrick, Vermarc en in de tweede lijn naar de internationale merken Adidas, Nike en Puma. Via gesprekken en allerlei acties leggen we druk op deze bedrijven om de arbeidsomstandigheden van de kledingarbeiders te verbeteren.

Wat kunnen wij doen?

Ook wij als werknemers van ACV Openbare Diensten kunnen iets doen. Ga naar de website en TEKEN DE PETITIE van de #cleanekleren-campagne. Phillippe Gilbert ging je al voor. Volg dus zijn voorbeeld! Je kan ook de campagne liken, volgen en delen op Facebook en Twitter.

Meer informatie vind je op de website www.cleanekleren.be.

Alvast bedankt!

Bewaren

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s