Interview met Kristof Ceulemans, onze nieuwe vast afgevaardigde

Vandaasilhouetg vernam de redactie dat de kandidatuur van collega-militant Kristof Ceulemans voor de functie van vast afgevaardigde voor de provincie Antwerpen werd weerhouden. We vroegen aan Kristof om zichzelf eens even voor te stellen.

Waar begon je politiecarrière?
Ik startte in 1998 mijn opleiding bij de voormalige gemeentepolitie van Antwerpen. In die tijd waren de wonden van de Dutroux-affaire nog vers, het politie(k)landschap was nog in beroering en de politie maakte zijn grootste hervorming ooit mee. Na mijn opleiding kwam ik terecht bij de wijkteams. Vervolgens was ik ten tijde van de politiehervorming werkzaam in de cel “Falconplein”. Toen er een plaats opengesteld werd in het proefproject “Intrafamiliaal Geweld” greep ik mijn kans. Het nu voor de politie bekende intern draaiboek had namelijk input nodig. Omdat ik besefte dat vooral het sociale in de job van politie mij het meeste aansprak, postuleerde ik voor de functie van Wijkinspecteur in het mooie en sympathieke Hove. Die job viel ook het best te combineren met mijn syndicale activiteiten.

Vanaf wanneer werd je door het syndicale werk aangetrokken?
In 1999, ik was toen nog maar een jaar bij de politie, stelde ik een plaatselijke militant voor om hem te assisteren bij zijn syndicale activiteiten. De gemeentepolitie van Antwerpen ressorteerde nog onder de LRB (Lokale en Regionale Besturen). Men stelde mij voor aan Skender, secretaris bij ACV Openbare Diensten, en ik werd door hem met open armen ontvangen.

Samen met Marc Van Dorst, die toen nog vakbondsmilitant was, nam ik deel aan het toenmalige Nationaal Technisch Comité. In dit comité werden de syndicale voorstellen voor het nieuwe politiestatuut besproken. En zo ging de sneeuwbal aan het rollen.

Toen Marc Van Dorst, inmiddels al jaren de vast afgevaardigde voor de provincie Antwerpen, te kennen gaf dat hij tegen het einde van dit jaar met pensioen wenst te gaan, stelde ik mij kandidaat om zijn opvolger te worden.

Wat zijn jouw toekomstige aandachtspunten?
Intern streef ik naar zoveel mogelijk samenwerken: “Het geheel is meer dan de som van de delen”. Extern hoop ik erin te slagen om de militantenkern te verjongen.

Wat zijn jouw persoonlijke interesses?
“Northern soul”, oldtimer Vespa/Lambretta scooters, architectuur en klassieke muziek

En tot slot, wil je nog iets kwijt?
Wat ik nog kwijt wil? Ik vergeet bijna Louis Anken (zaliger) te noemen. Hij was zowat ‘het’ ACV in levende lijve bij de toenmalige gemeentepolitie Antwerpen. Hij kon mensen begeesteren als geen ander. Als kind van zijn tijd leunden zijn keuzes niet altijd aan bij onze waarden, doch zijn verdiensten waren des te groter.

kristof

3 gedachten over “Interview met Kristof Ceulemans, onze nieuwe vast afgevaardigde

  1. Bertina Nelissen

    Gefeliciteerd met je nieuwe uitdaging ,en we kijken ernaar uit om constructief met je samen te werken.
    Groeten militanten PZ Antwerpen
    Bertina 😊

Geef een reactie

