Last van je rug? Je bent niet alleen!

70 tot 80% van de mensen krijgt rugproblemen

  • Rugpijn spaart niemand. Ongeveer 70 tot 80% van de mensen krijgt vroeg of laat te kampen met rugproblemen. Jong en oud, man en vrouw, sportief en wat minder sportief.
Rugklachten voor 29% oorzaak van het ziekteverzuim
  • 29% van het absenteïsme houdt volgens Securex verband met rugklachten. Bij de politie staan osteo-articulaire aandoeningen (hoofdzakelijk rugklachten) steevast in de top 2 van de oorzaken van ziekteverzuim. Ze vertegenwoordigen jaarlijks (2009-2014) 21 tot 24 % van de afwezigheden om medische redenen.
De oorzaak is veelal onbekend
  • In 85% tot 95% van de rugklachten blijft de precieze oorzaak onbekend (of moeilijk objectiveerbaar). Spierpijn, houdingsafwijkingen, overbelasting, scheurtjes in de ligamenten of wervels liggen aan de bron van de rugklachten.
De klachten verdwijnen meestal weer vanzelf
  • Bij 90% van de mensen verdwijnen de klachten ‘vanzelf’ binnen de 6 tot 12 weken, zonder een bijzondere behandeling.
Stress verhoogt het risico op chronische rugpijn.
  • Stress leidt tot spier- en gewrichtspijn, ontevredenheid, overgewicht, … Mensen met chronische rugpijn zijn gemiddeld 9 dagen per jaar niet in staat hun dagelijkse activiteiten uit te voeren. Vergeet dus niet op tijd en stond te ontspannen!
Gebrek aan conditie?
  • Een gebrek aan conditie is een van de belangrijkste oorzaken van rugpijn. Alvorens een dure behandeling te kiezen, is het raadzaam eerst de lage rugspieren en de algemene lichamelijke conditie serieus aan te pakken.
Preventie is beter dan remedie!
  • Platte rust is géén remedie. Rust brengt enkel bijkomende problemen mee: verminderde spierkracht, stramme gewrichten, neerslachtigheid, verlies van fysieke conditie, een sterker pijngevoel en moeizame hervatting van de activiteiten.
  • Ook is de kans op hervallen bij rugklachten groot: 60 à 90%. De eerste klacht is dus een alarmbel: preventie is beter dan remedie!

Rugvriendelijk zitten op kantoor:

  • Sta om het half uur recht.
  • Zit dynamisch: nooit langer dan een kwartier in dezelfde zithouding.
  • Rechtzitten is beter dan doorzakken.
  • Let op armen (armsteun ter hoogte van tafel) en benen (voeten plat op grond).
  • Tussen de rand van de tafel en het toetsenbord laat je een ruimte van ongeveer 15cm. Op die  manier kunnen jouw voorarmen op tafel rusten.
  • De bovenrand van je beeldscherm bevindt zich het best op ooghoogte.
  • Achterover buigen is een goede compensatie van een belastende zithouding.

rugpijn-door-verkeerde-houding

 

En wat doet de organisatie / leidinggevende / preventieadviseur?

  • Bestudeer absenteïsmecijfers t.g.v. rugklachten!
  • Analyseer problemen en oorzaken!
  • Doe een ergonomie-audit: breng risico’s in kaart per taak/functie!
  • Tref maatregelen voor risicovermindering en preventie!
  • Sensibiliseer leidinggevenden en medewerkers!

  • Bronnen
    1. Foto: welnessacademie.com
    2. Tekst: Lead@Pol
Gelinkt vanuit acvpolitie.be
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s